Deník E15 zveřejnil rozhovor s generálním ředitelem VÚZ Martinem Bělčíkem. Výzkumný ústav železniční (VÚŽ) testuje a certifikuje vlaky všech světových výrobců. Pan Bělčík zde popsal jak rozdělování dotací a nařízení EU kumulují požadavky na dopravce do krátkého časového období, coč významně ovlivňuje stabilitu odvětví.

V minulém programovacím období, okolo let 2013 a 2014, uvolnila EU velké množství peněz. V jeden okamžik vznikl obrovský přetlak poptávky po nových vozidlech v celé Evropě. Výrobci to uvítali a vrhli se do tendrů. Objednatelé chtěli nové vlaky nejpozději do dvou let. Zapomněli ale, že když se skokově zvýší poptávka, tak výrobní kapacita narazí na strop. Objednatelům nikdo neřekl: „Kluci a děvčata, za dva roky vám ten vlak nikdo nedodá.” Objednatelé navíc nakonfigurovali vlaky pokaždé trochu jinak, čímž nahnali všechny výrobce na testy. Dotační apetit napříč Evropou vyvolal deformaci trhu. Drtivá většina projektů má zpoždění a na nové vlaky se dlouze čeká.
Druhé zbláznění spočívá v hromadném a časově překotném zavádění bezpečnostního systému ETCS, který může například zabránit čelní srážce vlaků. Evropa opět nakumulovala celoevropskou poptávku do jednoho období. Všichni dopravci soutěžili ETCS. Zavádění ETCS však může způsobit z pohledu ekonomické náročnosti přesuny a změny na trhu. Připusťme hypoteticky, že tento systém jednoho dne zapnete a všem, kteří ho nebudou mít, řeknete: „Sorry. Nemáte? Nejedete.“ Řada malých dopravců na to bude obtížně shánět finanční prostředky.
A pak je tu Green deal. Za posledních pět let se celá železnice překlápí z analogové do digitální. Zároveň s tím dochází k přesunu od tradičních pohonů k alternativním. Bohužel se však neřeší byznysová návaznost v energetice. Ceny energií byly donedávna nízké, nyní rostou a bude to velký problém. Co je pro celou evropskou železnici velkým aktuálním tématem, je možný blackout. Doprava by se okamžitě zastavila. Když se zeptáte jakýchkoliv firem, jak jsou připraveny na třídenní výpadek elektřiny, zkoprní. Digitalizovaný svět potřebuje k fungování stabilní výkon a příkon.
Tak uvidíme, jak to celé dopadne. Jestli přeprava zboží skončí v kamionech a nebo zvýšené náklady dopravců přenesené do koncových cen sníží natolik poptávku po zboží, že se nic přepravovat nebude. Celý článek si přečtěte zde
Sledujte nás na sociálních sítích ->


nebo sdílejte článek ->

